сряда, 8 ноември 2017 г.

Хало ефектът или “ефекта на ореола”





При всички козметични химици рано или късно възниква проблем - казва им се, че техният продукт не е достатъчно добър,   например, шампоанът не е много пенлив. Какво можете да направите като разработчик? Проверявате нивото и вида на повърхностноактивното вещество по отношение на съотношението на пянообразуващите съставки и т.н. Но можете да направите още едно просто нещо - да направите аромата по-приятен за клиента.

Как това работи?

Това е странно нещо, обаче в процеса на работа по някакъв начин бързо свиквате с него и то престава да бъде толкова необичайно. Ако хората харесват аромата на даден продукт, обикновено ще  му дадат по-висок рейтинг спрямо други параметри. Известен е теста, когато за два шампоана с еднаква формула, но с различни аромати тестващата група съобщава, че способността за разпенване е по-висока в продукта, чийто аромат е по-приятен за тях.

Това дори  има име  - Хало ефект. И това не е само за аромати. Цветните опаковки ще привлекат повече внимание от обикновените. За да го направите, не е нужно да сте добре позната марка, фиктивни компании го правят също толкова добре ... , а домашната козметика как е оформена? Ах, мечта!

Между другото, що се отнася до естествените / натуралните козметични продукти, ефектът на ореола се разпростира и върху тях. Продукт, съдържащ естествени (особено екзотични) растителни масла и растителни екстракти, дава усещане за някаква защита на купувача - това е естествено, натурално и значи е добро. Всички козметични компании и всички марки го използват (би било глупаво да не го използват). Това е вид "рекламни добавки".

Първите, които използваха този подход, бяха Timotei колкото и да е странно. Тяхната реклама шокира въображението на публиката с нейната простота (всичко гениално е просто). Фина и нежна блондинка по "нощница" се скита по полето с кошница и събира билки, разбира се, медицински. Това беше бомба! Марката все още е жива и все още използва същите билки: мащерка, естрагон, градински чай и др.
https://www.youtube.com/watch?v=U7bakst2ask

Смятате ли, че тези билки са били събрани от неадекватно облечени млади красиви момичета? Съмнявам се. Екстрактите се произвеждат от хора, които се специализират в това и обикновено това са гликолови екстракти (пропиленгликол, бутиленгликол) или глицерин. Погледнато сериозно, търсейки фермер, купувайки оборудване за извличане на екстракти, създаване на допълнителен персонал - всичко това е твърде скъпо и отнема много време дори за Unilever.

В продукта (шампоан или крем, няма значение) се добавят около 1% от екстракта, в самият екстракт растителното вещество е не повече от 5%, съответно в крайния продукт се съдържа 0.05% от веществото. Това обаче е цифра! Но маркетинговият отдел не се нуждае от много. Хало ефект за това е добър, защото засяга нашето подсъзнание - на всички ни е генетично заложено знанието, че естествените компоненти са по-добри от синтетичните и естествените компоненти ще работят много по-добре.На 100%!

За да докажа това, не е нужно да  ходя далеч. :) Мой приятел, който понастоящем е козметичен химик, направи един смешен експеримент. Той подготви два абсолютно идентични крема, единият с екстракт от лайка, а вторият без нея и ги предложи на съседи и приятели - 80% си взеха с лайка. Всъщност, за тази шега, той им разказа (всички се смяха) и предложи да си вземат останалите от лабораторията (бяха останали без лайка), ако някой имаше нужда (кремът беше наистина добър). На някои от останалите проби, без лайка, той постави нарочно етикета "с лайка" ( познатите му също знаеха, че етикета е сложен на     шега). В края на деня той беше в някакъв шок - имаше само проби без лайка. Изненадващото е това, че разликата беше само в етикета.

Така че производителите на козметика имат в арсенала си не малко кукички за да ни хванат. Ако сте си създали ефекта на ореола, той ще направи останалото за вас.

Бъдете здрави и красиви!





Няма коментари:

Публикуване на коментар